Proiect de lectie
Subiectul :
Clasa a VII a
Motivatia: este o lectie valoroasa deoarece Africa de Sud a trecut prin cea mai neagra perioada a ,,războiului raselor” si a reusit sa devina o mare putere continentala gratie unor resurse si a unei pozitii de invidiat.
Obiective operationale:
A. Cognitive .Pe parcursul lectiei elevii vor fi capabili:
- sa identifice principalele caracteristici geografice ale Africii de Sud;
B. Metodologice . Pe parcursul lectiei elevii vor fi capabili:
- sa extraga informatiile esentiale dintr-un text;
- sa identifice si sa localizeze pe harta principalele unitati de relief, ape si orase
- sa sistematizeze informatii;
C. Atitudinale . Pe parcursul lectiei elevii vor fi capabili:
- sa formuleze raspunsuri împreuna cu colegii;
- sa evalueze correct raspunsurile colegilor;
- sa ofere feed- back colegilor.
Conditii prealabile: elevii stiu sa stabileasca corelatii între diferitele componente ale spatiului geografic.
Resurse materiale: harta fizica si politica a Africii, manualul, texte, fisa de lucru individuala.
Resurse procedurale: brainstormingul, recautarea, jurnalul grafic, conversatia ,cadranul.
Evaluarea : Ce dovezi exista ca elevii au învatat lecţia?
- De continut: raspunsurile si opiniile elevilor, completarea cadranelor si jurnalului grafic;
- De utilizare a operatiilor gindirii: sintetizarea informatiilor în cadrane si în jurnalul grafic.
Desfasurarea situatiilor de învăţare
Evocare
- Conexiuni cu cunostintele anterioare ale elevilor
· Brainstorming: Fiecare elev se gândeste timp de un minut la o idée despre Africa de Sud
- Organizarea cunostintelor anterioare ale elevilor
· Activitate frontala: Voi lua de la câti mai multi elevi cite o idée despre aceasta
Realizarea sensului
- Comunicarea subiectului lectiei noi si motivarea pentru învatare
- Lecturarea textului si explorarea sensului
· Recautarea . Activitate individuala: Cititi fiecare primele paragrafe din text.
· Activitate în perechi. Dupa citirea paragrafelor, partenerii dintr-o pereche va veti pune reciproc întrebari despre ce anume aţi citit. Intrebarile trebuie sa vizeze descifrarea sensurilor mai putin clare.
· Pentru ca elevii sa înteleaga, adresez câteva întrebari si la rândul lor elevii ma întreaba pe mine.
· Ex.- De ce Africa de Sud este considerat a cea mai dezvoltata tara din
- Daca majoritari sunt negri, de ce
- De ce denumirile oraselor au rezonanta germanica?
Activitate individuala: Fiecare elev citeste succesiv fiecare paragraf si adreseaza întrebari colegului.
Activitate in perechi: Elevii isi adreseaza intrebari din ce au citit.
Adresez si eu întrebari, pentru ca elevii sa învete cum sa formuleze întrebari.
Reflectie
- Organizarea si sistematizarea grafica a informatiilor noi
Activitate în perechi sau grupuri pentru completarea cadranelor. Trasez pe tabla liniile si scriu in fiecare cadran elementele de sintetizat. Cititi bine textul si puneti informatiile in fiecare casuta a cadranului. Aveti cinci minute.
Activitate frontala: Solicit cite o idée de la fiecare grup si scriu pe tabla .
Activitate individuala: Jurnalul grafic. Desenati pe o foaie a caietului un patrat mare si împărţiţi-l în trei. Desenati în fiecare patrat câte un element specific Africii de Sud
Anexa
Africa de Sud, este un stat din Regiunea Africa australa avind o pozitie favorabila, intre Oc. Atlantic la vest si Oc. Indian la est, cu doua capuri ce asigura trecerea navelor: C. Bunei Sperante si C. Acelor. La nord se afla cinci state mai slab dezvoltate si cu probleme etnice si economice majore:
Relieful este alcatuit dintr-un podis înalt
Climatul este brutal si contrastant si este influentat de de cele doua oceane, de curentul rece al Benguelei de asezarea muntilor in calea alizeului de SE, ceea ce determina trei tipuri de climat: mediteraneean in sudul extrem (Zona Capului ), tropical umed pe coastele muntilor Scorpiei si tropical uscat cu nuante desertice in centru si NV.Africa de Sud are putine ape curgatoare, Orange si, spre nord, un fluviu de granita Limpopo.
Vegetatia dominanta este cea de stepa, consecinta a climatului uscat din cea mai mare parte a tarii continuat cu vegetatie desertica in zona Kalahari- Namib, savane in est si vegetatie mediteraneana in sud cu formatiuni de maquis
Un veritabil conglomerat etnic rezultat din migratii, colonizari si metisaj (amestec de rase si etnii ), populatia creste intr-un ritm constat datorita sporului natural ridicat. Cei mai vechi locuitori sunt boşimanii ,,exilati “in zona desertica, de colonistii albi, urmasi ai olandezilor ( buri ) si englezilor, dar si de populatia neagra ( negri bantu si zulu). Metisajul dintre albi si negri ( mulatri ), metisi (indieni si negri, indieni si albi), face ca conglomeratul etnic sa fie si unul lingvistic si religios. Toate aceste elemente plus politica de discriminare (eliminare) a populatie negre, de catre albi a facut din aceasta
Ajutata de Europa si SUA, economia acestei tari a progresat continuu, in ciuda interdictiei ONU de export, ajungind cea mai dezvoltata tara din
Orasele s-au dezvoltat atit in interior:
Economia se bazeaza pe resursele mari de aur (minele de
Odata cu desfiintarea aparthaitului (politica de discriminare rasiala a negrilor) si turismul s-a dezvoltat, în primul rând cel de tip,, safari” in Parcul National Kruger sau cel de tip litoral in zona Capului (orasul, Muntii Capului si Muntii Mesei) Capul Acelor (Agulhas )
Bibliografie:
I . Hârjoabă, E . Rusu – Geografia continentelor
Enciclopedia Statelor Lumii- Ed . Meronia 2001
Sinteza
Organizator grafic
Pozitia si consecintele sale Caracteristici fizico – geografice
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu