Dinamica și structura populației
Aplicații pe proiecte și secvențe de lecție
Mulți profesori se tem de
convertirea în planuri și proiecte de lecție active și axate pe gândire
critică, atunci când vine vorba despre lecțiile de la capitolul de dinamica populației. Dar tocmai
faptul că are teme incitante, care pot fi foarte bine subiecte pentru lecții de
tip ERR sau clasice, dar axate pe gândire critică și conversație euristică,
este elementul dinamic, atractiv, social și de interes pentru elevi.
La clasa a VIII a, modalitățile
de aplicare sunt mai numeroase, deoarece, în acest caz , în programă există un
capitol generos despre Populatie și așezări, și în plus de asta. elevii trebuie
să susțină spre sfârșitul semestrului teza la geografie. Lecțiile pun accentul
pe învățarea conceptelor de populație activă și ocupată, densitatea populației,
structura populației pe sexe, pe grupe de vârstă, confesională, națională și pe
medii, și deci motivația învățării va căpăta alte conotații și noi valențe
formative.
Ce tipuri de competețe și
implicit obiective de referinţă ce se pretează foarte bine la studiul Dinamicii
populației, am încercat să sumarizez mai jos:
-
elevii vor fi în măsură să aplice elemente generale de dinamica
populației la caracteristicile orizontului local și apropiat;
-
elevii vor fi capabili să utilizeze algoritmi de investigare a mediului
geografic;
-
elevi vor fi capabili să perceapă sisteme spațiale și funcționale (pe
baza identificării unor relații între elemente și procesele componente);
-
elevii vor repartiza spațial într-o schemă elementele naturale și/sau
socio-economice;
-
elevii vor fi capabili să
selecteze fapte specifice esențiale și concepte;
Exemplele de lecții: Evolutia populației, Repartiția
geografică și densitatea populației, Structura populației, Populația activă.
Activitățile
de învățare propuse de programă se referă la realizarea și expunerea unei
lucrări independente sau identificarea componentelor specifice ale populației
cum ar fi: structura populației, dinamica acesteia, evoluția populației și
percepera transformărilor la scara timpului( pe piramidele de vârstă) .
De
asemenea, profesorul poate propune diferite teme pentru portofoliul elevilor
pentru semestrul II:
Analiza
cauzelor care au dus la scăderea populației în perioada 1992-2011( ultimul
recensământ);
O listă
de definiții utilizate în acest capitol( maxim 10);
Analiza
evoluției grupelor de vârstă și a populației active, pe piramida vârstelor;
Comparație
între piramida vârstelor masculin /feminin
sau rural /urban;
Grupele
de vârstă de pe scara blocului unde locuiți.
Proiect de lecţie
Geografia României
Clasa a VIII a
Subiectul lectiei:
Populaţia activă
Tipul lecției:
Evocare – Realizarea sensului – Reflecţie
Motivatie:
acestă lecție este importantă deoarece se analizează locul și rolul populației
active și ocupate în cadrul dezvoltării economice a României. Pe baza unei
analize riguroase, elevii ajung la diferite opinii referitoare la cauzele ce
determină nivelul de trai scăzut din ţară.
Obiective
operaţionale
Cognitive.
Pe parcursul acestei lecții elevii trebuie:
să
definescă termenii de populatie activă, ocupată și sectoare de activitate;
Metodologice.
Pe parcursul acestei lecții elevii trebuie:
să
analizeze componentele sectoarelor de activitate din România;
să
argumenteze caracteristicile populaţiei active;
Atitudinale.Pe
parcursul lecției elevii trebuie:
să învete
prin cooperare cu colegii;
să adopte
o pozitie personală faţă de problema şomajului.
Condiţii
prealabile: elevii ştiu să interpreteze un grafic sau să identifice elementele
de referinţă ale unei hărți a populaţiei sau administrative;
Resurse
materiale: hărți, grafice, atlase, textul din manual
Resurse
procedurale:ciorchinele, bula dubla,eseu
structurat, studiu de caz.
Evaluare:
Ce dovezi am că elevii au învăţat lecția?
De
continut: răspunsurile la întrebari, eseul de cinci minute, ciorchinii elaborați
De
utilizare a operatiilor gândirii:
solutiile studiului de caz, explicarea fenomenului migrării spre sate a
orăşenilor, sintetizarea informațiilor
Desfășurarea
situațiilor de învățare
Evocare
Conexiuni
cu cunoștințele anterioare ale elevilor
1. Amintiti-vă despre structura populației și dinamica
populației. Elaborați fiecare în caiet bula dublă și completați-o pe baza caracteristicilor
scrise pe tablă. Lucrați individual, apoi în perechi.
- pe
tabla vor fi trecute amestecat caracteristicile: natalitate, mortalitate,
populație adultă, spor natural, îmbătrânire demografică, populație tânără,
scăderea populației. Aceasta schemă poate fi realizată și clasic, prin
conversatie euristicș, sub forma unor întrebări – idei ancoră, care să
reactualizeze elevilor cunoștințele generale despre geografia populației.
![]() |
|||||||||||||
![]() |
|||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||
![]() |
|||||||||||||
![]() |
|||||||||||||
![]() |
|||||||||||||
Timp de scriere, comunicare.
2. Organizarea cunoștințelor anterioare ale elevilor.
Verificarea bulei duble la elevi. Completez pe tablă.
Realizarea
sensului
3. Comunicarea titlului lecției noi și motivarea
pentru învățare
4. Lecturarea
individuală a textului. Citiți textul, apoi vom completa împreună ciorchinele.
![]() |
![]() |
||||
![]() |
|||||
Reflecție
Studiu de caz în grupuri de câte patru elevi.
·
Mențiune : se poate obține
piramida vârstelor pe județ de pe site-ul direcției județene de statistică,
unde de asemenea se poate descărca și graficul cu numărul de slariați din
regiunea de NE. Sau, la această secvență se poate folosi orice grafic sau orice
tip de piramid, în funcție de interesul profesorului sau de competenșele
elevilor.
Priviti
și observati piramida vârstelor din judetul Bacău și explicați ce credeți că se
va întâmpla cu populația adultă peste 20 de ani și în aceeași măsură ce se va
întâmpla cu populația tânără din acest moment pe următorii ani.
Ce
repercusiuni va avea acest lucru asupra populației active?
Urmăriți
graficul cu scăderea numărului de salariați în județele regiunii de NE.
De
ce credeti ca s-a întâmplat acest lucru?
Identificati
trei cauze care au la bază această scădere.
Lucrați
în perechi și realizati un scurt eseu de 6-8 rânduri, despre motivele
plecărilor in străinătate ale băcăuanilor.
Aplicații/exerciții/feed
back
Notaţi pe
piramida vârstelor judetului Bacău locul unde se afla părintii voştri, judecând
dupa vârsta lor și cea notată pe grafic, considerând anul 0-1, anul 2004.
Item de
completare.
Aveți
următorul text. Scrieți în spațiile libere termenul sau denumirea corespunzătoare.
Structura
confesională indică, repartiția în țară pe ……….., iar cea pe etnii se numește
structura pe …………În Moldova unul din județele cu cele mai multe minorități
etnice este …………., iar în țară regiunea cu cele mai multe minorități etnice
este …………. Natalitatea este indicatorul
demografic care este în legătură directă cu structura pe …………., acesta
fiind mai scazut în ţară și mai ridicat în județele din ………… Datorită scăderii
populației în orașe, structura pe medii de locuire s-a modificat substanțial, crescând ponderea
populației………
Termeni și
denumiri: Moldova, Neamț, Suceava, Transilvania, religii, etnii, naționalități,
grupe de vârstă, profesională, urban, rural
D .
Tema pentru acasă.
Realizați
un text, corect și coerent din punct de vedere geografic, utilizând o singură
dată urmatorii termeni sau următoarele denumiri: Evoluție, negativ, pozitiv,
Bacău, oraș, structura, Moldova, Culoarul Siretului, spor natural, Subcarpați
Bibliografie
- Aur Nicu- Contribuții la studiul populației
orașului Bacău. Studii și cercetări, I.P. Bacău, 1973
- Dulamă Maria Eliza- Didactică geografică, Ed.
Clusium, Cluj Napoca, 1996
- Dulamă Maria Eliza- Modelul învățării depline a
geografiei. Teorii și practici didactice, Ed. Clusium, Cuj Napoca, 2004
- Harja Eugenia- Folosirea resurselor de
muncă-studiu în profil teritorial, Ed. Matrix Rom, București, 2004
Prof. Viorel Irașcu
Școala Gimnazială ,, Al. I.Cuza” Bacău
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu