luni, 28 februarie 2011

Modele de secvenţe, de lecţie modernă la geografie


Trei modele de secvente de lectie la clasele a VI si a VIII a axate pe tehnicile de gândire critica, inspirate de studiile d-nei Eliza Dulama.

Model de organizare si sistematizare grafică a informaţiilor noi la Israel (clasa VI a)

Motivatie: in utilizarea acestui model se foloseste in prealabil recautarea, ca metoda activa de identificare a caracteristicilor unei tari, dupa care aranjarea lor intr-un cadran necesita un effort de condensare si de structurare a informatiilor dobindite in timpul lectiei , fiind si un moment de evaluare.
· Activitate în perechi sau în grup pentru completarea cadranelor. Trasez pe tablă liniile şi scriu în fiecare cadran elementele de sintetizat. Aveţi la dispoziţie cinci minute.
· Activitate frontală: Solicit câte o idee de la fiecare grup şi o scriu pe tablă.

Israel

Poziţia+consecintele
Caracteristici fizico- geografice
Aşezările şi populaţia
Aspecte economice
· Activitate individuală: Jurnalul grafic. Desenaţi pe o foaie a caietului un pătrat mare şi împărţiţi-l în trei. Desenaţi în fiecare pătrat câte un element specific Israelului.
Tema pentru acasă. Asociaţi denumirilor de mai jos sensurile biblice cunoscute de voi. Denumiri: Bethleem, Nazareth, Ierusalim, Emaus, Galileea, Cana, Samaria.
  1. Model de exerciţiu de ordonare cronologica a informaţiilor ( clasa a VIII a )
    • Aveţi următoarea enumerare: apariţia şirului cristalin, apariţia vulcanilor, cutarea Munţilor Măcinului, relieful glaciar, apariţia flişului, Placa ( Platforma)Est – Europeană, ridicarea Subcarpaţilor ,cutarea şisturilor verzi, scufundarea Depresiunii colinare a Transilvaniei, formarea Deltei Dunării, formarea câmpiilor.
    • Ordonaţi etapele formării unităţilor de relief din România de la cea mai veche la cea mai nouă, după următorul model:
    1. Platforma Est – Europeană
    2. ………………………………..
    3. ………………………………..
    4. ………………………………..
    5. ………………………………...
    6. ………………………………...
7.Scufundarea şi umplerea Depresiunii colinare a Transilvaniei
8. …………………………………
9. …………………………………
10…………………………………
11.Apariţia şi formarea Deltei Dunării
  • Răspunsuri:
  1. Platforma Est –Europeană
  2. Cutarea şisturilor verzi-Podişul Casimcei
  3. Cutarea Munţilor Măcinului
  4. Apariţia şirului cristalin
  5. Apariţia flişului
  6. Apariţia munţilor vulcanici
  7. Scufundarea şi umplerea Depresiunii colinare a Transilvaniei
  8. Apariţia şi ridicarea Subcarpaţilor
  9. Formarea câmpiilor
10.Formarea reliefului glaciar
11.Apariţia şi formarea Deltei Dunării


Model de tabel comparativ la lecţia Spania şi Portugalia ( clasa a VI a )

Motivaţie :elevii reusesc să compare după diferitele criterii ,cele două state , prin combinarea cu informaţiile prezente pe harta din manual , iar în urma unei analize complexe deduc asemănările şi deosebirile dintre cele două ţări .

Realizarea sensului

3. Comunicarea subiectului şi motivarea pentru lecţie .
4. Completarea tabelului comparativ prin conversaţie euristică şi activitate frontală :


Spania
Portugalia
Poziţia



Condiţii naturale
Relief


Climă


Hidrografie


Vegetaţie


Populaţia şi aşezările
Populaţia


Oraşele



Activităţile economice

Grad de dezvoltare


Industrie



Agricultură


Transporturi


Turism


  • Activitate frontala pentru completarea tabelului cu ajutorul hărţii şi al manualului.
5.Identificarea şi indicarea la hartă a elementelor esenţiale

Reflecţie

6. Explorarea unor noi sensuri
  • Rezolvarea unor situaţii problemă prin jurnalul explicativ . Lucraţi în perechi.Se distribuie biletele cu probleme .
  • Timp pentru explicarea situaţiilor problemă şi completarea jurnalului explicativ
  • Activitate frontală pentru discutarea rezolvărilor .
  • Activitate în perechi pentru completarea organizatorului grafic comparativ . Desenaţi în caiete O.G. comparativ de pe tablă cu deosebirile şi asemănările dintre cele două ţări.
Portugalia si Spania
Asemănări Deosebiri

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu