Trei modele de secvente de lectie la clasele a VI si a VIII a axate pe tehnicile de gândire critica, inspirate de studiile d-nei Eliza Dulama.
Model de organizare si sistematizare grafică a informaţiilor noi la Israel (clasa VI a)
Asemănări Deosebiri
Model de organizare si sistematizare grafică a informaţiilor noi la Israel (clasa VI a)
Motivatie: in utilizarea acestui model se foloseste in prealabil recautarea, ca metoda activa de identificare a caracteristicilor unei tari, dupa care aranjarea lor intr-un cadran necesita un effort de condensare si de structurare a informatiilor dobindite in timpul lectiei , fiind si un moment de evaluare.
· Activitate în perechi sau în grup pentru completarea cadranelor. Trasez pe tablă liniile şi scriu în fiecare cadran elementele de sintetizat. Aveţi la dispoziţie cinci minute.
· Activitate frontală: Solicit câte o idee de la fiecare grup şi o scriu pe tablă.
Israel
Poziţia+consecintele
|
Caracteristici fizico- geografice
|
Aşezările şi populaţia
|
Aspecte economice
|
· Activitate individuală: Jurnalul grafic. Desenaţi pe o foaie a caietului un pătrat mare şi împărţiţi-l în trei. Desenaţi în fiecare pătrat câte un element specific Israelului.
Tema pentru acasă. Asociaţi denumirilor de mai jos sensurile biblice cunoscute de voi. Denumiri: Bethleem, Nazareth, Ierusalim, Emaus, Galileea, Cana, Samaria.
- Model de exerciţiu de ordonare cronologica a informaţiilor ( clasa a VIII a )
- Aveţi următoarea enumerare: apariţia şirului cristalin, apariţia vulcanilor, cutarea Munţilor Măcinului, relieful glaciar, apariţia flişului, Placa ( Platforma)Est – Europeană, ridicarea Subcarpaţilor ,cutarea şisturilor verzi, scufundarea Depresiunii colinare a Transilvaniei, formarea Deltei Dunării, formarea câmpiilor.
- Ordonaţi etapele formării unităţilor de relief din România de la cea mai veche la cea mai nouă, după următorul model:
- Platforma Est – Europeană
- ………………………………..
- ………………………………..
- ………………………………..
- ………………………………...
- ………………………………...
7.Scufundarea şi umplerea Depresiunii colinare a Transilvaniei
8. …………………………………
9. …………………………………
10…………………………………
11.Apariţia şi formarea Deltei Dunării
- Răspunsuri:
- Platforma Est –Europeană
- Cutarea şisturilor verzi-Podişul Casimcei
- Cutarea Munţilor Măcinului
- Apariţia şirului cristalin
- Apariţia flişului
- Apariţia munţilor vulcanici
- Scufundarea şi umplerea Depresiunii colinare a Transilvaniei
- Apariţia şi ridicarea Subcarpaţilor
- Formarea câmpiilor
10.Formarea reliefului glaciar
11.Apariţia şi formarea Deltei Dunării
Model de tabel comparativ la lecţia Spania şi Portugalia ( clasa a VI a )
Motivaţie :elevii reusesc să compare după diferitele criterii ,cele două state , prin combinarea cu informaţiile prezente pe harta din manual , iar în urma unei analize complexe deduc asemănările şi deosebirile dintre cele două ţări .
Realizarea sensului
3. Comunicarea subiectului şi motivarea pentru lecţie .
4. Completarea tabelului comparativ prin conversaţie euristică şi activitate frontală :
Spania
|
Portugalia
| ||
Poziţia
| |||
Condiţii naturale
|
Relief
| ||
Climă
| |||
Hidrografie
| |||
Vegetaţie
| |||
Populaţia şi aşezările
|
Populaţia
| ||
Oraşele | |||
Activităţile economice |
Grad de dezvoltare
| ||
Industrie | |||
Agricultură
| |||
Transporturi
| |||
Turism
|
- Activitate frontala pentru completarea tabelului cu ajutorul hărţii şi al manualului.
5.Identificarea şi indicarea la hartă a elementelor esenţiale
Reflecţie
6. Explorarea unor noi sensuri
- Rezolvarea unor situaţii problemă prin jurnalul explicativ . Lucraţi în perechi.Se distribuie biletele cu probleme .
- Timp pentru explicarea situaţiilor problemă şi completarea jurnalului explicativ
- Activitate frontală pentru discutarea rezolvărilor .
- Activitate în perechi pentru completarea organizatorului grafic comparativ . Desenaţi în caiete O.G. comparativ de pe tablă cu deosebirile şi asemănările dintre cele două ţări.
Portugalia si Spania
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu