Nu am să scriu cum vă așteptați, poate, despre cadrele didactice
dedicate muncii lor, și dedicate creării unei relații corecte și calde, cu
elevii pe care îi păstoresc patru ani.
Nu, voi scrie despre acele
persoane cu titlul de diriginte, care înhață practic banii (un anumit
procent, mic oricum) și nu fac nimic, decât o ședinta, doua pe an, în
care monologheaza penibil, despre faptul ca elevii nu mai învață, ca nu mai au respect și că sunt din ce în ce mai indisciplinați.
Nu
neg că aceste lucruri se întâmplă, se simt și se văd în orice școală,
gimnaziu sau (mai ales) liceu, dar să fii diriginte presupune mult mai
mult.
În primul rând, consecvența în acțiuni generează acea umbră
de teamă-în sens pozitiv- amestecată cu respect, din partea copilului, pentru că va știi că nu este de glumit cu diferitele limite impuse de diriginte.
În
al doilea rând, esti dirigintele lui, deci trebuie să te știe lângă el,
să stie că are pe cine conta, să stie că are cine îl asculta și mai ales
să stie că cineva din sistem îi dă dreptate, atunci când elevul se simte sau este
nedreptățit, chiar dacă cum spune W. Faulkner în fiecare săptamână în
Dilema Veche; ,, Adevărul nu se confundă întotdeauna cu dreptatea".
Pentru
elevii cărora le sunt diriginte, mă zbat și răzbat, pentru că uneori
abuzurile la care sunt supuși de către unii purtători de catalog, sunt
strigătoare la cer și trebuie să le iau apărarea, dar pentru situațiile în care greșesc, elevii trebuie să înteleagă și să accepte un demers
punitiv.
Nu poți să pretinzi de la o clasă să fie o clasă, un grup omogen, dacă nu te implici, daca nu îi asculți, dacă nu vorbești cu ei face to face, dacă nu dai sfaturi și mai ales, dacă nu dai propriul exemplu.
Până
la urmă ești interfața dintre cadrele didactice+ școala și ei sau
părinții lor, fără asta comunicarea cu elevii este zero sau sub zero,
dacă într-o săptamână intri o singură data în clasă și atunci ca să îi
cerți sau să le mai ceri nu știu ce fond al clasei sau bani de carte de
exercitii, pe care oricum nu le vor face.
Apoi trebuie să faci
echilibristică în relatia cu părintii, pentru a nu deranja anumite
sensibilități, dar trebuie să faci același lucru și cu elevii, pentru că
limita dintre ajutor și exces este greu de trasat, pentru că atunci
când oferi ajutorul unui elev acesta nu trebuie să aibă impresia ca l-ai
scos din belea și că o mai poți face si altădată, iar asta îl absolvă
pe el de alte viitoare responsabilități.
În conluzie, vis a vis de dreptate și adevăr, W. Faulkner întreabă: ,,Unde ai citit asta"?
Răspuns: ,, În toate cărțile bune ".
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu